Penerima Surat

Thursday, March 21, 2013

Aku dan Status FB Sepuluh Hari Pertama 2013


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Hari ini aku ingin menyampaikan yang tersirat dalam diri aku—status FB aku yang bersirat-sirat belaka. Aku sering menaip aksara yang menggambarkan perasaan pada papan kekunci komputer riba untuk dilampiaskan ke dalam Facebook. Kadang-kadang idea atau pemikiran yang aku lontarkan pada Facebook adalah spontan belaka.

Pemikiran aku kadang-kadang exceptional. Ceh!


Jika aku soroti kebanyakkan status-status ini adakalanya tidak layak disiarkan dalam laman maya Mark Zukenberg. Sepatutnya ianya dicetak, dibukukan untuk ditatap oleh generasi sepemikiran seperti aku. (ini adalah kebejatan yang melampau jika direalisasikan) —This is argument. Ready to be condemned.  

Oleh kerana FB telah secara otomatis bertukar kepada versi timeline, ianya malah memudahkan kerja-kerja rujukanku. Semua status-statusku di pojok FB bisa dirujuk kembali.

Tujuan utama aku membuat entri penerangan khusus untuk status-status FB sepanjang 10 hari pertama 2013 adalah untuk memberitahu kalian semua tentang pemikiran dan ideologi aku ketika status itu ditulis. Kadangkala ianya sekadar perasaan remeh temeh dalam diri aku. Aku pun kadang-kadang menulis frasa-frasa puisi dan frasa-frasa berbaur sastera dalam FB sekadar untuk berkongsi idea yang berharga. Memang aku akui jiwa seni sasteraku tetap mengalir cumanya kurang lancar dan kurang memberangsangkan dua tahun kebelakangan ini. Mengapa?

Aku silap percaturan iaitu aku tidak menghargai apa yang aku ada sehingga the precious thing I owned before hate me very much. —(ini adalah ayat tidak masuk akal). Sebenarnya aku hanya dah lentur semangat hendak menulis. Faktor utamanya ialah malas. That’s it. Lazy is truly ugly. It transformed me to ugly guy (noted that ugly is subjective as well as beauty) . Maksudnya malas aku bukanlah seperti yang kalian semua gambarkan iaitu terlantar di atas katil sambil melelapkan mata dalam kostum pijamas berwarna silver. Tidak. Aku hanya pemalas yang sangat subjektif.

Baiklah aku terus ke status yang pertama.

1 Januari 2013
“Today is holiday. People should recognize it's new year and celebrates this first morning in 2013 on their bed.

Ini adalah status pertama aku dalam tahun 2013 pada hari Selasa yang hening dan senyap kerana cuti umum. Aku tengok Lan dan Apiz(budak sebilik) sedang berkuak lentang di atas kamar beradu dengan asyik. Seperti yang aku katakan tahun baru sepatutnya kita menyedari hari ini adalah hari baru dalam tahun baru dan perlu berazam serba baru tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Cuti umum kita mamfaatkan pula fungsi katil dengan menikmati keempukannya. Tiada unsur perubahan pada perlakuan kita kearah lebih baik dan berjaya. Itulah yang aku maksudkan dalam status 1 Januari ni.

2 Januari 2013
“Haiya alal falah. oppss sebelum tu haiya alassolah dulu.

Huh. Masa ni aku sedang ulangkaji pelajaran. Maksudnya aku baca buku untuk exam? Sama-sekali adalah hayalan. Aku memang liat nak ulangkaji(study dll) masa exam sem lepas. Macam dah hilang semangat. Sukar hendak aku katakan aku tertekan sebab abah aku sakit gout. Namun rasanya lebih kearah itu agaknya. Lepas balik rumah, mak cakap abah sakit gout dah 3 hari tak boleh jalan laju-laju macam dulu. Pulak tu mak aku ada sakit lutut dan kena jaga cucu beliau seramai 3 orang. Tidakkah aku perlu menumpah rasa belas kasihan dan wajib risau pada kedua orang tua aku? Mestilah perlu kan? Jadi status ni aku tulis tika rasa malas meresap dalam diri untuk mengulang kaji pelajaran. Walaupun sesibuk mana kita study, kita kena tunaikan tanggungjawab solat juga sebagai muslim yang mahukan kejayaan secara total.

3 Januari 2013
“Mampukah aku mengambil slip exam dengan tangan kanan?
69:25”



Baiklah kalau kalian hendak tahu surah ke 69, Surah Al Haqqah ayat ke 25 bermaksud:
“Dan adapun orang yang kitabnya diberikan di tangan kirinya, maka dia berkata, “Alangkah baiknya jika kitabku(ini) tidak diberikan kepadaku.”
Ayat ini menjadi sebahagian ayat tadabbur(penghayatan) aku dan ahli usrah bersama murabbi kami di musim study week. Kami berqiam mulail bersama kemudian berhalaqah dan mentadabbur ayat al Quran selepas subuh. Memang asyik dan menyentuh qalbu—kemudian kami meratah roti banjir dan menikmati teh tarik di Food Junction bersama. Mmm.

4 Januari 2013
“Tips cari zaujah...hehe

Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”



Ceh, salah guna ayat ni sebenarnya. Cari zaujah konon. Huh. Walau bagaimanapun peringatan ini adalah bagus untuk mencari sahabat sejati yang menjadi penasihat kita mencapai ridho Ilahi. Memasuki jannah bersamanya lantaran ukhuwah di jalan Allah yang begitu tegoh di dunia.

5 Januari 2013
“To motivate football fans on examination, "Best student: Messi scored 90 in 2012. A+!!"

Hujung tahun 2012 peminat bola sepak dimeriahkan dengan rekod yang dihasilkan oleh pemenang 4 kali Balon D’or, Leonel Messi yang mencipta jaringan peribadi sebanyak 92 gol sepanjang tahun lalu. Memang cool. Jadi aku kaitkanlah( masa tu pun tengah musim peperiksaan) peminat bola ni dengan motivasi mudah untuk mencapai kejayaan dalam pelajaran dengan mengambil kejayaan Messi sebagai key performance indicator(KPI). Boleh je kan?

6 Januari 2013
“Perkara yang menggembirakan orang yang puasa adalah sewaktu berbuka, perkara yang menggembirakan bagi seorang mukmin adalah sewaktu di syurga.

Status ini adalah sekadar renungan untuk kita. Dunia ini adalah ibarat penjara bagi mukmin. Adalah waktu siang bagi mukmin yang berpuasa. Apabila tiba malam penjara pun terbuka, maka bergembiralah si banduan dengan makanan yang terhidang di hadapannya. Begitulah juga kehidupan ini. Jika kita memenjarakan diri daripada perbuatan yang dilarangNya dan mematuhi arahanNya maka bersuka-rialah kita di syurga Allah nanti yang mengalir di bawahnya sungai.
Aduh, betapa bebasnya aku hari ini.

7 Januari 2013
"I was alive when students faced final exam in their study."

I hope one day in the future, I will tell like that to my grandchildren.

This is definitely troublesome. I failed because I believed on this-my own ridiculous quote. Memang tak masuk akal. Peperiksaan memang penting tetapi sampai masa anak cucu aku nanti pun aku rasa peperiksaan masih wujud hingga ke zaman tersebut. Dan disebabkan keyakinan itu, keputusan sem lepas aku jatuh merudum. Memang merepek ayat-ayat yang aku reka sendiri ni. Apapun tak boleh dipercayai. Nak berjaya banyak cara tetapi nak gagal satu cara yang lain. Iaitu putus asa sebelum berusaha.

8 Januari 2013
“Macam mana nak buat ilmu kita berkembang ya? Sudahlah perbezaan pendapat dianggap bencana, perosak masyarakat, lepas itu dimomokkan dengan kesesatan orang yang menimba ilmu dengan lebih serius. This is disaster.

Mengiku apa yang aku faham melalui pembacaan dan penerangan daripada ikhwah-ikhwah yang terlatih lagi berkaliber di daurah-daurah dan seangkatan dengannya, dunia Islam masakini telah terpecah kepada 3 kumpulan utama. Pertama, ahli sunnah wal jamaah yang diterima iktiqat dan fikrah mereka(pegangan dan ideologi). Kedua, Puak Salafi Wahabi, iaitu puak yang konservatif pada fikrah mereka dan begitu jumud dengan ajaran Islam sehingga mereka menjadi ektremis. Ketiga, Puak Syiah yang jauh tersimpang aqidah mereka.

Ketiga-tiga golongan ini hanya ahli sunnah wal jamaah yang boleh diterima pakai dalam kehidupan kerana masih beraqidah yang tulen seperti ajaran Islam disampaikan oleh Rasulullah s.a.w. Namun ada juga dalam kalangan mereka yang mengaku ahli sunnah begitu jumud dengan dinamika ilmu dengan melarang orang berdebat soal agama, dan menekan keras soal furuk(cabang) dan khilaf (perbezaan pendapat antara mazhab). Pemikiran jumud ini akan menyebabkan kita sukar untuk mengembalikan kegemilangan ilmu seperti di zaman para sahabat, tabiin dan tabi’ tabiin. Maka ilmu itu menjadi terperap dan tidak berkembang kerana kejumudan kita yang sukar menerima perbezaan pendapat.

9 Januari 2013
“If you play chess, you loss a queen & another still around, but your opponent still has it. the percentage you to win the game is 99%. So, fail the exam first as the first step to achieve the biggest success later.



Maksudnya di sini adalah strategi kita untuk berjaya. Mungkin tidak semestinya kita perlu gagal dalam peperiksaan untuk lebih berjaya pada masa akan datang. Mungkin perlu juga? Namun itu semua bergantung pada strategi kita. Ada yang sekadar menciplak strategi orang lain yang sudah ternyata terbukti sudah berjaya. Dan itu juga sebahagian daripada strategi. So, plan well and implement well.

10 Januari 2013
“I am living in an alien field.

Aku tinggal dalam dunia makhluk asing. Memang. Mengapa aku berfikir sebegini? Sebabnya aku berhadapan dengan sistem pelajaran yang begitu tidak mesra pelajar. Aku dipaksa menghadap peperiksaan di akhir sem yang semput. Di akhir sem juga kami diperah dan dikerah untuk menyiapkan assignments yang bertubi. Inilah dunia makhluk asing yang aku mengerti. Sungguh aneh dan leceh.
Seharusnya kerja kursus yang banyak itu dinilai secara 50% dalam pengiraan pointer agar peperiksaan tidak terlalu membebankan. Huh.—this is argument. Ready to be condemned.

Konklusi



Memang sepuluh hari dalam FB memang pantas. Aku dan FB hampir saban hari bertemu dan ibarat candu. Sepuluh hari pertama status FB aku diawal tahun 2013, sudah dijelaskan. Maka memang inilah aku. Mungkin ada perkara yang tidak boleh aku kembangkan dengan lebih milimeter lagi kerana batas ruang dan waktu serta hal-hal peribadi seeloknya di dirahsiakan. Aku lebih senang berahsia daripada membongkar rahsia. Salam.






No comments: