Penerima Surat

Sunday, May 5, 2013

PRU13: "Stop Talking Politics"

Assalamualaikum dan Salam SeMalaysia

Hari ini 5 May 2013, dan pukul 8.00pagi nanti PRU13 akan membuka tirainya. Di situ rakyat akan diberi peluang mengundi pemimpin yang mereka inginkan untuk membantu masyarakat serta mengurus tadbir hal ehwal negara. 

Dalam berbicara mengenai pemerintahan negara adalah sukar untuk dipisahkan dengan politik kepartian kerana politik dan pemerintahan amat berkait rapat. Namun, harus kita sedar isi kandungan pemerintahan itu adalah soal kebajikan rakyat dan urus tadbir negara dan bukannya politik. 

Apa yang menyedihkan lewat era ini adalah ahli politik sering memainkan isu kebajikan rakyat dan urus tadbir negara. Secara tidak langsung memberi gambaran kepada masyarakat umum bahawa apabila berbicara mengenai pemerintahan negara, mesti kita kaitkan dengan politik. Kalau tidak perbicaran itu tidak lengkap dan lompong. Sedangkan pokok utama pemerintahan negara adalah seperti yang dinyatakan tadi iaitu, kebajikan rakyat dan urus tadbir negara. Politik hanya salah satu baja yang digunakan untuk menyuburkan pokok(baca: pemerintahan negara) itu. 

Situasi yang biasa kita ladeni dalam konteks Malaysia ialah isu-isu kebajikan rakyat dan urus tadbir negara menjadi permainan politik yang tidak kelihatan akan berakhir. Hanya masa akan membawa isu dalam politik ini yang mana lama-kelamaan ia akan menjadi lemau dan tidak lagi enak dinikmati dalam perbualan mengenai politik. 

Apa yang boleh kita lakukan sebagai rakyat adalah:
  1. Biarkan ahli politik menjalankan tugas mereka iaitu mempolitikkan sesuatu isu yang sensitif.
  2. Mari laksanakan tugas kita iaitu menentukan pemimpin yang bijak menjaga kebajikan rakyat dan urus       tadbir negara.
  3. Kita juga usah terpangaruh dengan mainan politik oleh ahli politik dalam sesuatu isu.
  4. Kita harus meneliti dan rajin berdiskusi dengan ilmuwan yang intelektual dan mengkaji tulisan-tulisan mereka dalam memahami sesuatu isu yang timbul. Kerana kita mahukan fakta dan kebenaran daripada penulisan ilmuwan tersebut. Pada akhirnya kita akan faham sesuatu isu itu adalah semata untuk kebajikan rakyat dan maslahat negara serta bukannya sekadar mainan politik.
  5. Kita mempunyai undang-undang. Andaikata pemimpin meyalahi tugas mereka dalam melaksanakan kerja kebajikan rakyat dan urus tadbir negara seperti korup haruslah dikenakan tindakan undang-undang dengan setimpal. Rakyat disini harus menolak pemimpin yang mengaut keuntungan daripada urusan kotor sebegini. Pemimpin juga bukanlah entiti yang kebal undang-undang, mereka juga tertakluk pada undang-undang negara. 
  6. Sebagai Muslim kita harus mengetahui hak-hak kita dan hak non-Muslim dalam kehidupan negara multibudaya ini.
  7. Perbezaan ras dalam Islam tidak menjadi masalah dalam pemerintahan negara, bahkan Islam tidak membezakan sesuatu ras dengan ras yang lain. Dalam Islam perbezaan ras adalah sesuatu rahmat dan menjadi satu platform untuk saling kenal-mengenali. Dalam proses kenal-mengenali ini amat menitikberatkan soal hormat antara satu sama lain, keadilan, serta keterbukaan menerima pendapat. 




Kesimpulannya, marilah kita menjadi rakyat yang matang menilai sesuatu khabaran baik dari segi sesuatu isu yang timbul mahupun  soal politik. Bicaralah mengenai kabajikan rakyat dan urus tadbir negara dengan baik dan waras kerana inilah kebebasan kita sebagai rakyat negara demokrasi untuk membicarakan serta mengetahui persoalan pemerintahan. 

Sekian, teima kasih.



No comments: