Penerima Surat

Saturday, March 5, 2011

Agriculture Avancée

Assalamualaikum

Hari ni saya nak kongsikan satu video. Tentang perbezaan pertanian di negara maju dan di negara kurang maju. Malaysia, I believe it is far from the developed country but we posses a lot of development in R&D as well. Maybe take a time to realize it. For example we have MPOB, FAMA, and etc. All these organisations will increase our technologies through R&D and contribute to the GDP. 



Bila saya lihat pada cara petani di Amerika mereka sanggup mengambil risiko untuk membeli mesin, kenderaan dan jentolak. Ini semua memerlukan 'capital' yang sangat tinggi. Mungkin belum termampu untuk dilaksanakan oleh petani kecil di Malaysia. Mereka bertani dalam skala yang besar.

Tetapi sesiapa yang belajar ekonomi pasti mengetahui mesin merupakan satu teknologi. Bantuan teknologi dapat meningkatkan hasil pengeluaran secara efisen. Seterusnya, petani dapat mengaut keuntungan yang berlipat ganda. 

Di Amerika, petani juga sangat menharapkan subsidi daripada kerajaan seperti subsidi baja. Mungkin tak banyak syrikat pembuat baja dan sebab itulah harga baja mahal. Kerajaan pasti pertanian merupakan sektor 'hidup atau mati'. Jika untung, maka keuntungan yang dikaut sangat lumayan. Jika rugi, mungkin sampai terpaksa 'temporarily shutdown' or 'auction'.




          

          >>>>>>











Cakap-cakap: Semangat usahawan semakin membuak-buak dalam diri saya. Tak sabar nak meniaga. Tapi tak tahu nak meniaga apa. 

Sekian, terima kasih.

No comments: