Penerima Surat

Monday, December 23, 2013

Salam, Cinta, dan Ungu

"Ini pelan perancangan kita untuk jangka masa sepuluh tahun."
"Awak yakin?"
"Tentulah. Kalau kita gagal pun. Kita tidak rugi. Kita sebenarnya membayar kejayaan itu dengan sedikit kegagalan,"ujar Anas memberi keyakinan.

Khatijah masih ragu-ragu. Anas dapat membaca air muka tunangnya itu. Anak mata Khatijah masih merenung tepat ke arah Khairi, adik bongsunya yang ralit membelek buku cerita. Namun hatinya masih celaru. Adakah apa yang mereka rancangkan akan menjadi? Bukan kecil risikonya yang bakal ditanggung.

"Nah baca buku ni." Anas menyerahkan sebuah buku. Masih berbalut plastik.
"Terima kasih,"sahut Khatijah ringkas. Dia mengenali penulis buku itu. Seorang yang berwawasan dan berfikiran terbuka.

"Jom, kita ke masjid."
"Oh ya, sudah pukul sebelas pagi." Khatijah memimpin tangan Khairi lalu mengekori Anas dari belakang menuju ke masjid ungu bersebelahan taman rekreasi.




10 tahun kemudian.

"Alhamdulillah. Kita sudah berjaya. Kalau hendak dibandingkan dulu dengan sekarang memang macam langit dan bumi," ungkap Anas seraya mengusap ubun-ubun isterinya penuh kasih sayang.

"Alhamdulillah ini semua kurnia Allah. Kita mesti tambah amal ibadah kita lagi," kata Khatijah meluahkan rasa syukurnya.

"Ya, pelan perancangan kita sepuluh tahun dahulu berjaya. Kini, kita ada syarikat ejen hartanah sendiri. Ada beberapa rangkaian perniagaan. Dan sudah tentu kejayaan ini bukan milik kita sahaja."Anas tidak dapat menyembunyikan rasa gembiranya. Semalam beberapa hartanah miliknya sudah diberikan geran penuh oleh pihak bank.

"Ya, bukan senang kan bang? Turun naik office dan bank. Rugi dalam business pun dah banyak kali. Kata mentor saya, dalam perniagaan ada sepuluh kali percubaan. Sembilan daripada sepuluhnya adalah kegagalan. Manakala hanya satu sahaja yang berjaya."

"Ya, bijak isteri abang. Yang itu orang sukar nak terima. Yang mereka tahu, cuma, sembilan per sepuluh dari punca rezeki adalah daripada perniagaan. Sebenarnya kita harus berani untuk gagal. Bersedia untuk gagal,"ujar Anas bersemangat.

Hari ini pasangan bahagia itu membawa dua orang anak kecil mereka, Tariq dan Atiqah ke taman rekreasi bersebelahan masjid ungu. Anak-anak mereka sedang ralit membaca buku cerita. Taman dan masjid itu masih seperti sepuluh tahun dahulu, di mana tempat mereka merancang pelan perniagaan bersama. 

"Ramai orang tanya abang. Kenapa kita hendak kaya dan bersara muda?" Anas bersuara. Dia sebenarnya ingin mahu berkongsi sesuatu dengan Khatijah.

Khatijah hanya menggeleng-geleng sambil memuncungkan mulut. Dia sebenar sudah lama maklum hakikat itu. Sengaja bermanja-manja dengan pemimpin hidupnya.

"Satu. Kita ada matlamat lain yang lebih penting. Kedua kerana cinta kepada manusia. Ketiga, inilah option yang paling baik selain bekerja dari muda hingga usia persaraan." 

"Ingatkan orang di sekeliling abang bahawa, yang penting bukanlah perniagaan. Yang penting adalah perancangan." Khatijah menambah.

"Ya. Setiap kali abang berkongsi ilmu dengan rakan-rakan,  abang ingatkan bahawa, kekayaan semata tidak membawa apa-apa jika kita tidak mengetahui tujuan hidup ini. Biarlah kaya itu bukan tujuan tetapi sebagai alat tunggangan yang harus dirancang dan diuruskan dengan sempurna."

"Ya, sudah jam sepuluh pagi. Mari kita dhuha di masjid ungu."Khatijah mengingatkan.

Anas, Khatijah dan cahaya mata mereka berjalan berpimpingan tangan menuju ke masjid dengan ceria. 




Marilah kita menambah ilmu.
Untuk tempahan buku PM saya di https://www.facebook.com/sbutirpasir
RM24 termasuk kos penghantaran.



No comments: