Penerima Surat

Friday, July 1, 2011

Rotan

 Assalamulaikum

Terasa ingin minda ini menyelongkar semula keratan-keratan memori di bangku sekolah dulu. Akhirnya keratan memori ini yang asyik menjengah. Lalu saya lakarkan satu sajak yang mirip kepada kenangan tersebut agar lari dari cliche yang asyik diguna untuk mengimbas kenang-kenangan lampau. Sajak berjudul Rotan yang agak kurang enak dihayati serta isi yang lari.

Rotan
Rotan yang melakar pada tangan telah pudar
tetapi rotan di hati sudah sejati dalam diri.
aku tetap berterima kasih pada guru
pada rotan dan pada markah yang selalu rendah

Aku tetap cuba, cuba membaiki kemampuan
aku tulis di atas kertas kecil berwarna putih
A yang kucari A yang kutagih
kusimpan dalam dompet kusam nipis berbau
agar kekal dalam minda sedar tak sedarku

Gagal menemani sepanjang perjuangan
menjadi sahabat begitu akrab dan beradab
begitu setia membantu supaya
satu hari nanti kita berpisah
dan aku tak perlu susah-susah disesah

Pada akhirnya aku terlalu riang merai perpisahan itu
tulisan dalam dompet  kubuang sesuka hati
dan guru melihat sendiri aku berjalan menaiki pentas
mengambil segulung penghargaan dan kurniaan
setelah sakit berjuang dan bersahabat gagal
kini aku masih berterima kasih pada guru, pada rotan
dan pada markah yang rendah.
kalian guru sepanjang jalanku.

 

No comments: